De eerste geproduceerde bougies dateren al uit 1860. Bougie is Frans voor kaars, maar dankzij de ontwikkelingen door de jaren heen heeft het inmiddels niks meer met een kaars te maken. Het is namelijk een onderdeel van het onstekingssysteem van een verbrandingsmotor. Dit onderdeel ontsteekt het lucht-brandstofmengsel in de verbandingsmotor. Dit gebeurd door middel van een elektrische vonk.
Een bougie werkt vrij eenvoudig en dat is ook zijn kracht. Wanneer de zuiger, in de cilinder van een verbrandingsmotor, bijna aan het einde van de compressieslag staat, krijgt de bougie een stroomstoot van zeer hoge spanning. Deze spanning wordt versterkt door de bobine en via de bougiekabel naar de bougie geleid. Tussen de centrale elektrode en de massa-elektrode springt vervolgens een vonk over, die het brandbare gasmengsel in de verbrandingsruimte ontsteekt. Binnen een fractie van een seconde verspreidt het vlammenfront zich door de hele verbrandingsruimte, waardoor de motor zijn kracht krijgt.
De effectiviteit van een bougie hangt af van verschillende factoren. De elektrodeafstand is cruciaal en moet regelmatig worden gecontroleerd. Een te grote afstand kan leiden tot een hogere ontstekingsspanning of zelfs het uitblijven van een vonk.Een andere belangrijke eigenschap is de warmtegraad van de bougie. De centrale elektrode moet de juiste temperatuur hebben om optimaal te functioneren. Te koud, en de bougie vervuilt; te heet, en er ontstaat voortijdige ontsteking.
Een gebruikte bougie kan je vaak verassend veel vertellen over de staat van je motor. Een bruine kleur is ideaal, terwijl roetneerslag kan duiden op problemen met de compressiedruk of brandstoftoevoer. Olie-aanslag wijst op olieverbruik in de verbrandingskamer, terwijl een witte isolator aangeeft dat de bougie te heet wordt. Ook kan je aan je motor vaak merken wat de status is van je bougies. Als je merkt dat je motor traag opstart of laat reageert bij het gasgeven, dan weet je dat het tijd is om je bougies te controleren en mogelijk te vervangen. Het is belangrijk om dit goed bij te houden zodat je de motorprestaties optimaal houdt.
Bij INDI hebben wij een ruim aanbod aan bougies van de merken NGK en Champion. Deze merken worden veel gebruikt in de racewereld en worden daarom als zeer betrouwbaar gezien. De NGK bougies zijn bij INDI verkrijgbaar in zowel bulkverpakking als in losse onderdelen. De bougies van Champion zijn bij ons alleen los te koop. Behalve de reguliere bougies verkopen wij ook de ontstoorde types. Dit type verschilt niet enorm van de reguliere bougie. Alleen heeft de ontstoorde bougie in het algemeen een hogere weerstand, wat resulteert in hogere belasting aan het ontstekingssysteem.
Twijfel je nog steeds over het kopen van een bougie of weet je simpelweg niet welke je nodig hebt? Neem dan gerust contact met ons op. Dagelijks staan onze product specialisten klaar om jou te helpen bij eventuele vragen of onduidelijkheden.
Wij staan voor je klaar.
Maandag - vrijdag 7 - 18 uur